Sunday, March 27, 2011

Eile olid isa matused. Minu jaoks oli tegemist tohutult ilusa ja isegi rõõmsa, jah, rõõmsa üritusega. Mul on väga kahju, et ta pidi minema, aga paremat minekut ei oskaks ma isegi soovida. Kui minna, minna täpselt nii. Viimastel hetkedel olid tema ümber sõbrad ja perekond, ta sai tegutseda ja olla tema ise, isegi kui see oli piiratud tema olekust.

Ma saan aru, et paljud, kes ise kohal polnud, peavad minust taktitundetuks nii ütelda. Rääkisin ka eile telefoni otsas Piretiga. Ütlesin, et kõik oli väga korralik, ilus, soliidne ja tore. Naerda sai rohkem kui nutta. Ta küsis, et kuidas see võimalik on? Eks ma üritan siis seletada..

Isa ei olnud lihtsalt isa. Ta oli rohkem sõber kui isa. Rohkem isa kui õpetaja ja rohkem õpetaja kui sõber. Aga ta oli suur sõber. Kõigile. Ja nii mitmeski mõttes. 213 cm pikkust pole naljaasi. Ka Monika ütles, et on Andryt terve nädala kaasas kandnud. Ja see on nii raske, sest Andry on suur. Nii suur.

Oma esimestel haigusnädalatel teatasid arstid, et ta ei kirjuta enam. Ema ei tahtnud sellist juttu kuulatagi. Läks siis andis paberi ja pastaka isale pihku ja pani ta kirjutama. Isa oli vaid arstidele jonninud. Nii toredalt tüüpiline. Ta kirjutas mulle luuletuse:

Tere poja!
Ole oja,
ära aja
üle kallaste
nagu tegi sinu ici.

See on kõige siiram ja täpsem seletus meie suhtest ja ka natuke tema olemusest. Ta tantsis alati piiri peal, nooruslikult ja meelega. Ta tahtis näha, kuidas sellele reageeritakse ja teadis, et mina lükkan teda pigem piiri pealt sissepoole. Ma ei teagi, kas soovitus mitte üle kallaste ajada on mõistlik. Ju vist on. Ja samas ei ole ka. Tema sai sellega saavutatud nii palju.

Kui ma eile kirstu kõrval istusin ja vaatasin ringi, märkasin kõiki neid kurbi pilke ja nutuseid silmi. Olin kokku vajumas. Siis aga vaatasin isa poole. Ta oli nii rahulik ja soliidne, justkui kerge muigega. Ma hakkasin mõtlema asjadele, mida me koos oleme teinud. Täiesti suvalistele juhtumitele. Kuidas me tassisime diivanit teisele korrusele, surudes selle koridori seinte vahele jäigalt kinni ja naerdes kuni kumbki rääkida ei saanud. Ja nii edasi ja nii tagasi nagu tema ütles. Avastasin äkitselt, et istun keset kurbi inimesi, vaatan isa ja naeratan. Mingi rahu tuli peale. Tundsin end hästi ja sain aru, et ka tema tunneb end paremini.

Hiljem vaatasime pilte ja kuulasime muusikat. Rääkisime lugusid. Piret rääkis täiesti imelise muinasjutu. Olime kõik tänulikud kõige eest. Oleme ka edasi.

Sain lugeda ka mõneleheküljelist raamatut "Väikese poisi lood". See oli isa kirja pandud jutustused, mis mina rääkisin, kui olin 6 aastane. Võib-olla mingil lähipäeval kirjutan mõne ka siia.

Ma ei oskagi rohkemat ja paremat midagi ütelda. Ma usun, et igaüks oskab ise oma loo rääkida, nõnda tegin ka mina.

8 comments:

  1. Aitäh sulle loo eest, nii sõnalise kui muusikalise..
    Ärasaatmisel olid mul näiteks väga vastakaid tundepuhanguid, meeldiva muige tõi näole kujutluspilt kuidas Andry ise inimeste seas ringi liigub ja kõigile patsu jagab, samas pisara tõid mõningad seigad tema elu loost.

    ReplyDelete
  2. Andry ise ütles ka, et ta tahaks, et tema matustel saaks nalja - saigi! Kõik hästi, eks :)

    Mu meelest oli ka tore laupäeval.

    ReplyDelete
  3. Väga ilusasti kirjutatud. Tõeliselt siiras ja armas tekst.

    Muide head nimepäeva :)

    ReplyDelete
  4. ja, just, väga ilus päev oli... ja rõõmu oli.. ja koju ei taht kuidagi minna, nii mõnus oli istuda ja kuulata, mida inimesed räägivad ja kui ilusasti nad räägivad. me olime veel pärast õhtul Ema juures ja nalja sai seal ikka edasi.. ja Andry oli koguaeg kohal ja muigas. Ja ma ei kuulnud mittekedagi, kes oleks temast minevikus kõnelnud vaid ikka olevikus. see on ilus.
    ja see on ilus, et Sa Joonas seda kõike tunned ja näed. Et tänu Isale on Sul see anne ja tänu temale on Sul kõik need inimesed.

    ReplyDelete
  5. Kallis Joonas,

    Aitäh sellise helge ja õpetliku postituse eest. Ole vapper! Mõtlen teie kõigi peale.

    Silja Sistok

    ReplyDelete
  6. Armas Joonas, Su Isa oli super! Sellest ajast, kui ma teada sain, olen ka pidevalt teda mõtetes kandnud. Su Isa on ka mulle öelnud asju, mis on läinud otse südamesse ja mille eest ma olen väga väga tänulik! Ta on alati toetanud noori(k.a. mind) nii palju, see on imeline! *Meenutan teda alati naeratusega! Teie terve armas pere on nii väga väga tore!!:)Soovin teile palju palju jõudu!!

    Tuuli K.

    ReplyDelete
  7. Ma kirjutasin ka su isale.
    http://eppppp.tahvel.info/2011/04/04/kallis-andry/
    Sain täna teada, olin ära reisil.
    Mul on kahju, et sellest erakordsest sündmusest ilma jäin, oleks teadnud sel ajal, kindlasti oleks tulnud. Tundub, et see oli erakordselt värviline emotsioonide palett, see matus.

    ReplyDelete
  8. Ma tean Joonas mida sa mõtlesid ... mõistan seda tunnet ja ma oleks olnud imestunud, kui see oleks teisti sinu puhul olnud..

    ReplyDelete